Cei mai mari producatori de componente auto prezenti in Romania vor fi si ei atinsi de criza, depinzand de intreruperile de productie ale beneficiarilor, insa e putin probabil sa vedem un val de concedieri fiindca si asa sunt probleme cu forta de munca, au spus reprezentantii ACAROM la o conferinta despre piata auto. Pe de alta parte, reprezentantii ARIS spun ca furnizorii Ford vor investi peste un miliard de euro in unitati de productie care sa realizeze componente pentru constructorul care in circa un an va incepe productia in Romania.
Cei mici in pericol, dar nici cei mari nu scapa
In tara sunt peste 400 de companii care produc componente auto si vor avea anul acesta o cifra cumulata de opt miliarde euro. Cateva zeci sunt reprezentante ale unor companii cu productie semnificativa pe plan mondial, insa trei sferturi sunt companii mici care produc de obicei pentru un singur beneficiar, dar fara de care productia de automobile nu ar fi posibila.
Multi dintre componentierii foarte mici s-ar putea sa simta extrem de dur efectele crizei, mai ales daca depind de un singur producator care se confrunta cu probleme si reduce numarul de masini construite. Dar nici firmele foarte mari din domeniu nu scapa de criza.
"Ei nu produc numai pentru nevoile romanesti, imaginati-va ca niste opriri in zona Europei de Vest, cum sunt cele de la Renault, cele de la nemti, inseamna productie in minus", spune presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM), Constantin Stroe.
Totusi, Stroe precizeaza ca efectele nu vor fi dintre cele mai dure. "Nu cred ca se va face primul pas brutal la concedieri, Romania se confrunta cu o lipsa de forta de munca, nu e usor sa dai un om afara, iar peste patru - cinci luni sa cauti altul, sa-l angajezi si sa-l pregatesti. Se vor gasi solutii combinate: reducerea timpului de lucru, pr