In pofida declaratiilor oficialilor guvernamentali de la sfarsitul anului trecut privind o noua modificare a impozitului pe castigurile obtinute din operatiuni pe piata de capital, la inceputul anului a intrat in vigoare codul fiscal aprobat la 1 iunie 2005 prin legea 163.
Sistemul de impozitare, desi greu de gestionat din punct de vedere tehnic, ar avea avantajul ca incurajeaza plasamentele pe termen lung prin aplicarea unei cote de 1% asupra castigurilor obtinute din vanzarea titlurilor cu vechime de peste un an. Profitul rezultat din instrainarea actiunilor la mai putin de un an de la cumparare, se taxeaza cu 16%.
Impozitul de 1% se aplica si la vanzarea actiunilor cumparate inainte de 31 mai 2005, chiar daca cedarea acestora survine la mai putin de un an de la cumparare, precum si in cazul vanzarii titlurilor dobandite in cadrul Programului de Privatizare in Masa.
Impozit greu de administrat
Impozitarea diferentiata a castigurilor de capital in functie de durata mentinerii actiunilor in portofolii este dificil de implementat si presupune eforturi foarte mari pentru companiile de brokeraj. Practic, acestea sunt nevoite sa tina doua evidente pentru fiecare client, in functie de "maturitatea" actiunilor din portofoliu.
In cazul tranzactiilor realizate intr–un orizont de timp mai mare de un an, calculul impozitului de 1%, retinerea si virarea acestuia cad in sarcina brokerului. Pentru operatiunile speculative, responsabilitatea determinarii castigului revine practic tot intermediarilor, insa calculul si virarea impozitului trebuie sa fie realizate de investitori.
Pentru cei care investesc la bursa, mai suparator poate chiar decat un impozit mai mare, este faptul ca incepand cu acest an, vor fi nevoiti sa depuna la administratiile financiare declaratii privind castigurile realizate si impozitele corespun