Doar 14% dintre români au făcut voluntariat în ultimul an, majoritatea studenţi sau angajaţi cu studii superioare, şi au preferat să se implice în campanii din domeniul serviciilor sociale şi al protecţiei mediului, arată un studiu naţional al Centrului de Marketing şi Prognoză Socială.
Studiul naţional "Responsabilitatea socială individuală în România" arată că principalele motive pentru care cetăţenii nu se implică în acţiuni de voluntariat sunt lipsa de timp (34%), informaţiile limitate privind oportunităţile de voluntariat (34%) şi dificultatea de a găsi o cauză în care să creadă (16%), potrivit Mediafax.
Studiul a identificat şi ”portretul-robot” al voluntarului român: tânăr, student sau angajat cu studii superioare, motivat de solidaritate (40%) şi de dorinţa de îmbunătăţire a experienţei profesionale (15%), implicat în servicii sociale (25%), protecţia mediului (18%), educaţie (13%) şi sănătate (11%).
"Doar 7% dintre cei care au făcut voluntariat declară că s-au implicat în structuri ale economiei sociale", se mai arată în studiu. De altfel, aproape 60% dintre repondenţi consideră că nu este esenţială forma de organizare sau caracterul economic al organizaţiei, ci implicarea socială a acesteia.
Voluntariat în companiile care donează 20% din profit
De asemenea, românii se declară dispuşi să facă voluntariat într-o companie, însă dacă aceasta ar dona peste 20% din profit în scopuri caritabile.
44% dintre repondenţi au auzit de economia socială, întreprinderea socială sau antreprenorul social, dar 35% din populaţie nu găseşte echivalentul acestor concepte, în timp ce 23% dintre ei identifică economia socială cu companiile mici şi mijlocii, iar 18%, cu ONG-urile.
Cele mai cunoscute structuri ale economiei sociale sunt cooperativele agricole (62%), casele de ajutor reciproc (61%) şi cooperativele de credit (55%). De asemenea