„De ce copilul meu nu deschide niciodată cartea acasă?" „De ce nu reuşeşte să înţeleagă din clasă lecţia?" „De ce trebuie să plătesc pentru manuale care nu ajută la nimic?" Iată câteva întrebări pe care fiecare părinte ajunge să şi le pună mai devreme sau mai târziu.
Manualele reprezintă una dintre principalele cauze pentru calitatea slabă a educaţiei. Tocmai de aceea, „Adevărul" a început campania privind calitatea manualelor şi a analizat conţinutul cărţilor de la clasele primare, gimnaziu şi liceu.
În numărul de mâine al suplimentului Şcoală şi Educaţie, „Adevărul" atrage atenţia asupra celor 10 păcate capitale ale cărţilor şcolare şi stabileşte motivele pentru care manualele sunt atât de slabe.
Evaluatorii buni, excluşi din sistem
Au fost identificate 10 tipuri de greşeli. În primul rând, materia e prea multă şi prost structurată. Un exemplu ar fi modul în care se învaţă gramatica la clasele primare. Copiii află despre substantiv, numeral, subiect simplu şi multiplu, toate acestea îndepărtându-i pe elevi de plăcerea lecturii.
Conţinutul unor manuale e pur şi simplu expirat. Cel mai concludent exemplu: manualul de cultură civică şi istorie pentru clasa a VIII-a, unde Uniunea Europeană are 15 state membre, iar aderarea României reprezintă un obiectiv îndepărtat.
Greşelile de ortografie abundă, în timp ce autorii unor manuale nu s-au ferit de o abordare controversată a materiei. Manualele de religie, de pildă, încalcă o prevedere a Uniunii Europene privind predarea neutră. La noi, imaginile care însoţesc lecţiile prezintă fapte considerate „rele": „să nu-ţi faci cruce trecând prin faţa unei biserici", „să te urci în copaci", „să dormi duminica pînă la ora zece".
Motivele pentru care unele manuale sunt atât de slabe sunt şi ele cunoscute. Primul reformator al manualelor şcolare, Eugen Palade, spune că „în 2002, cei mai m