Dupa ani de cresteri semnificative de doua cifre, piata globala a ringtone-urilor pentru telefoanelor mobile si-a incetinit cresterea, potrivit analistilor din piata, scrie cotidianul International Herald Tribune.
Majoritatea vanzarilor de tonuri de apel destinate telefoanelor mobile au inceput sa scada vertiginous, iar asa-zisii magnati ai acestei pietei, Jamba din Germania si Musiwave din Franta, au inceput deja reorganizarea afacerilor sale. Cele doua companii au snuntat ca se vor concentra pe cai mai profitabile de personalizare a telefoanelor mobile.
In timpul valului “Crazy Frog”, se parea ca nu exista o supralimita pentru a vinde un ringtone. Preturile se sitau in jur de 2-3 euro sau 2,90 - 4,35 de dolari pentru un ringtone. Revista Billboard alcatuise, in 2004, un top al celor mai populare ringtone-uri ale momentului, “hot ringtones”, iar un an mai tarziu analistii apreciau ca afacerile cu ringtone-uri vor ajunge pana la 11 miliarde de dolari in 2010.
Nimeni nu a anticipat insa schimbarile majore din aceasta piata. Noile modele de telefoane mobile puteau inregistra propriile sunete, companiile de inregistrari au promovat asa-numitele “master-ringtones”, extrase din inregistrarile originale ale artistilor pop, in timp ce magazinele virtuale gen iTunes au afisat preturi de doar 99 de centi pentru un single.
Aceste trenduri au scazut profitabilitatea unor companii precum Jamba, compania germane din spatele melodiei “Crazy Frog”. Cunoscuta sub numele de Jamster in Statele Unite, compania vinde si astazi ringtone-uri, dar si-a diversificat portofoliul prin preluarea de muzica, video, servicii de informare, grafice si jocuri.
In 2004, Jamba a fost achizitionata de VeriSign pentru 273 milioane de dolari, companie care a cedat, treptat, un pachet de actiuni grupului media News Corp, in 2006. Luna trecuta, compania si-a manifestat dori