In mod normal si fara o interventie externa de piata, anul acesta ar trebui sa fie foarte prost. Cu toate acestea, simplul fapt ca 2012 va fi un an electoral, marcat de “pomeni electorale”, traseaza liniile unui optimism moderat in privinta revitalizarii consumului, crede Petru Berciu, actionar si director general al BDG Import, una dintre cele mai puternice companii de pe piata bauturilor alcoolice de import din Romania.
Luna ianuarie a acestui an a atins cel mai slab nivel al vanzarilor din ultimii ani, in conditiile in care consumatorii romani si-au cheltuit bugetul odata cu Sarbatorile de iarna si ulterior au realizat ca nu mai au bani, spune Petru Berciu. In acest context, prima luna din 2011 a adus o scadere dramatica a consumului, in cazul bauturilor alcoolice declinul fiind abrupt – 30%. “In general, primele luni ale anului nu arata bine. Am vandut in ianuarie-februarie de 13 mil. lei, cam cu 5% fata de aceeasi perioada a anului trecut”, declara Berciu.
BDG Import a afisat in 2010 afaceri de 34 mil. euro, pentru acest an estimand o crestere de 12%. Cele mai mari vanzari au fost inregistrate de marcile Jack Daniel’s si Finlandia. Totodata, vanzarile de Jagermeister au raportat un avans de 25%.
“Marjele de profit au scazut insa putin fata de 2008-2009, din cauza competitiei din piata, s-au dat discounturi mai mari la anumite produse. Am muncit mai mult si a trebuit sa dam discounturi mai mari ca sa obtinem niste rezultate comparative cu 2009”, explica Petru Berciu.
In opinia sa, in 2011 companiile din industria de profil isi vor continua lupta pentru cota de piata.
“Competitia este foarte mare. In decembrie, puteai sa cumperi din marile lanturi de magazine cel mai ieftin whisky din Europa. Pentru aceasta lupta de cota de piata, oamenii «si-au dat chilotii jos». In luna decembrie au vandut chiar in pierdere pentru o cota de pia