Amplul proces de restaurare a Cetății Oradea, monument istoric de interes național, continuă în ritm alert. În prezent se lucrează la la restaurarea picturilor murale din Corpul I (Consorţiul Cultural), care datează din secolul al XIX-lea.
În şapte dintre sălile etajului şi în trei încăperi de la parterul Corpului I, din Cetatea Oradea, cercetările au identificat picturi murale decorative, realizate cu şablonul. „Conform evaluării specialiştilor, acestea au fost executate undeva pe la jumătatea secolului al XIX-lea. În unele cazuri au fost surprinse straturi succesive decorate cu benzi şi cu motive florale şi geometrice repetitive, ce sunt cu siguranţă mai vechi", spune Dumitru Sim, manager de proiect și coordonator comunicare în cadrul direcției responsabile cu scrierea de proiecte cu finanțare europeană, din cadrul Primăriei Oradea.
Stil eclectic
Potrivit istoricilor de artă şi pictorilor restauratori, aceste decoraţii provin din perioada eclectică (acest stil fiind identificat mai degrabă în arhitectură), perioadă când s-a operat atât cu elementele clasicizante preluate din arhitectura şi pictura antică, cât şi cu elementele gotice, baroce, stilul eclectic reprezentând de fapt în acest caz un amalgam de elemente decorative. Sfârşitul acestui tip de decoraţii este adus doar de sfârşitul sec XIX, prin apariţia stilului „Art Noveau". „Apariţia în masă a acestui tip de decoraţii se poate asocia cu apariţia şcolilor de meserii destinate pentru zugravi. Acest tip de decoraţii se putea întâlni atât în case de locuit din oraşele mari, cât şi la clădiri publice. Din nefericire pentru Oradea şi judeţul Bihor ele nu s-au păstrat decât în Cetatea Oradea, în Corpul I, viitorul Consorţiu Cultural, susţin specialiştii. Tot ei sunt cei care insistă asupra faptului că o cercetare exhaustivă pe acest domeniu şi pe clădirile monument istoric şi/sau de arhite