Piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania a scazut cu 40,4% in prima jumatate a anului, comparativ cu perioada ianuarie-iunie 2008, la 664 mil. euro, si cu 46,8% in al doilea trimestru, la 308 mil. euro, se arata intr-un studiu realizat de GfK.
Sectoarele de electrocasnice mici si de telecomunicatii au scazut cu 22,1% si 25,8% in prima jumatate a anului, iar vanzarile de electrocasnice mari au avut un trimestru mai bun, comparativ cu inceputul anului, dar rezultatele pentru anul curent indica o scadere de 37,1%.
Aparatele foto: dezastru fata de anul trecut, usoara crestere fata de trimestrul I
Echipamentele de electronice de folosinta indelungata au inregistrat un declin de 42,6%, urmat de sectorul foto care a coborat de 43,2% in primele sase luni. Sectoarele IT si de echipamente de birou au avut cea mai accentuata scadere, de 47,2% si, respectiv, de 51,4%.
In trimestrul al doilea, electrocasnicele mici si-au continuat ritmul de scadere, coborand cu 27,6% fata de acelasi interval al anului trecut, la 16 mil. euro.
Performanta negativa a sectorului este alimentata de cererea slaba pentru aproximativ toate categoriile de produse importante. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt aparatele de ras si epilat, aspiratoarele si aparatele pentru prepararea alimentelor, care reprezinta aproximativ 75% din valoarea totala.
Potrivit GfK, tendinta negativa reflecta o scadere accentuata in ceea ce priveste puterea de cumparare a oamenilor, cauzata de descresterea venitului si de resursele financiare reduse. De asemenea, deprecierea monedei locale a influentat evolutia valorica a acestui segment de piata.
"Un alt motiv pentru cererea slaba ar putea fi numarul mare de romani a caror mentalitate cu privire la economisirea banilor se bazeaza pe convingerea ca aparatura trebuie folosita pana cand se uzeaza, fara a f