Apariţia noului Cod Civil determină băncile să caute o soluţie înainte de a se ajunge în faza de judecată, spune avocatul Marius Coltuc.
Dobânzi majorate abuziv şi comisioane ilegale - sunt principalele nereguli pentru care clienţii avocatului Marius Vicenţiu Coltuc au dat în judecată băncile. Avocatul a explicat pentru EVZ care sunt şansele clienţilor în instanţă.
EVZ: Ce costuri în plus au presupus aceste clauze considerate de instanţă abuzive?
Marius Coltuc: De exemplu, clienţii BCR şi Volksbank aveau un comision de administrare şi unul de risc, eliminate prin hotărârile instanţei. Pentru acestea, fiecare client a plătit, în medie, în jur de 2.000 de euro în plus. Dacă ne referim numai la Volksbank, care modifica şi marja dobânzii, avem pierderi medii de 6.000 - 7.000 de euro.
Unele bănci au introdus costul comisioanelor ilegale în cel al altor costuri legale. Ce se poate face?
Dacă sunt comsioane redenumite, le considerăm abuzive. Pe de altă parte, dacă marja băncii sau un alt comision au absorbit costul unui comision care a dispărut din contract, costul total al creditului creşte, prin majorarea marjei sau a comisionului rămas, deci tot o clauză abuzivă.
Prima etapă a negocierii este concilierea. Sunt dispuse băncile să accepte prezenţa unui avocat, lângă client?
Oarecum permisivi au fost cei de la BCR, până la un anumit punct, cei de la BRD şi cei de la Banca Transilvania. Celelalte bănci nu prea stau la discuţii cu clienţii. Concilierea directă este de regulă ceva formal şi se trece prin această etapă doar pentru că este solicitată de instanţă.
Aveţi clienţi care au dat băncile în judecată recent, pentru credite accesate după apariţia OUG 50/2010?
Da. Au dat banca în judecată pentru a se respecta întocmai contractul de credit. Am mai avut clienţi care au sesizat anumite costuri de c