Veniturile din publicitate online au fost de 91,8 milioane de lei (21,7 mil. euro) anul trecut, cel mai mare nivel din 2007, de cand a fost prezentat pentru prima data raportul Romanian Online Advertising Study (ROADS), realizat de asociatia IAB Romania si compania de consultanta PwC Romania.
Practic, desi cifrele pe anul trecut arata o crestere a pietei de publicitate online de circa 7% fata de 2010, acest lucru se datoreaza faptului ca in 2011 au intrat patru noi companii, numarul site-urilor reprezentante ajungand la 1400.
Insa, daca ne raportam la grupul de referinta, adica acele companii care au fost prezente in studiul ROADS si in 2010 si 2011 (like for like), piata de publicitate a scazut cu circa 7,3%. Anul trecut, ROADS a cuprins 22 de companii care au raportat veniturile nete, asa cum sunt facturate de catre publisherii care vand direct propriul portofoliu de site-uri sau de catre regii.
Evolutia semestriala a pietei de publicitate online intre 2007-2011.
“Este imbucurator ca an de an sunt din ce in ce mai multi publisheri care participa la ROADS. Cu toate acestea, mai sunt cativa jucatori importanti care lipsesc, si nu ma refer doar la cei internationali. In acelasi timp, este putin ingrijorator faptul ca grupul de referinta a inregistrat o scadere fata de 2010, acesta fiind format preponderent din publisheri romani. Am putea pune aceasta scadere pe seama recesiunii anuntate pentru ultima parte a anului trecut si inceputul acestui an, insa este cel putin la fel de posibil ca o parte din bugetele de publicitate online sa se fi redirectionat catre companiile internationale, care nu se numara printre cei care raporteaza cifre pentru ROADS”, explica Cristian Petriceanu, presedintele IAB Romania.
In a doua jumatate a anului trecut piata de publicitate online a fost de 48 milioane de lei, in crestere cu 10% fata de ianuarie-iul