Apetitul pentru credite de consum plaseaza Romania pe locul al doilea in regiune ca pondere a acestui tip de finantari in PIB pe 2007, insa pozitia este codasa in cazul ratei de penetrare a creditului pentru companii, conform unui studiu realizat de grupu
Cu un nivel de aproape 15% din PIB, piata creditului de consum contractat de romani le intrece pe altele mai dezvoltate din regiune precum Turcia, Cehia sau Polonia. Mai mult, intrece media la nivelul regiunii care este de 8,1%, respectiv de 9,4% in regiune. In acelasi timp, creditul pentru companii a reprezentat anul trecut numai 18% din PIB, fata de 52% in Germania sau 29% in Ungaria.
Studiul UniCredit ia in calcul creditele pentru nevoi personale, creditele auto, descoperitul de cont si cardurile de credit revolving. Doar Croatia inregistreaza o rata mai mare de penetrare a creditului de consum, de 23,5% din PIB.
Situatia din Romania a fost provocata in buna masura de incercarile pietei de a ocoli birocratia legata de obtinerea unui credit ipotecar. Astfel, o buna parte din finantarile pentru cumpararea de locuinte au fost contractate sub forma creditelor de nevoi personale cu garantii.
Cererea mare de credite de consum continua sa incurajeze infiintarea de companii specializate. De exemplu, grupul belgian KBC si-a deschis recent o astfel de firma, UniCredit urmeaza sa faca un pas similar la toamna, iar GE Money a inceput sa opereze sub un singur brand.
In acelasi timp, multi bancheri continua sa vorbeasca despre potentialul pietei de credite ipotecare, desi acesta se materializeaza foarte lent, in ciuda nevoilor de finantare pentru locuinte. Din acest punct de vedere, Romania este in coada clasamentului din regiune, alaturi de Turcia si Rusia. Si Banca Nationala subliniaza in cel mai recent raport asupra stabilitatii financiare ca ponderea creditului de consum in tot