România îşi reface flota maritimă! Aceasta ar putea fi prima propoziţie atunci când un vapor are arborat steagul tricolor. Lucrurile nu stau însă chiar aşa. Străinii sunt interesaţi să-şi înregistreze navele sub pavilionul românesc, lucru permis de Ordonanţa 42 din 1997 privind transportul maritim şi pe căi navigabile interioare, republicată cu modificările şi completările ulterioare, OG 19/2012. De ce fac acest lucru? Pentru că scutesc sume destul de importante. Potrivit unor informaţii provenite din surse bine informate, un armator german ar economisi anual 500.000 de euro dacă nava are pavilion românesc, şi nu german. Prin urmare, pavilionul românesc este interesant din punct de vedere financiar.
Primul exemplu
Prima navă străină înregistrată în registrul internaţional românesc este Hispania. Drapelul românesc a fost înălţat vineri dimineaţă, chiar de către un român aflat la bord. Este vorba despre căpitanul de vas, constănţeanul Sorin Apostu. Înregistrarea efectivă a avut loc cu două zile mai devreme, în timp ce vaporul se afla în largul Valenciei. La eveniment au participat membri ai echipajului, dar şi un reprezentant al Autorităţii Navale Române, Dan Liviu Caligas.
Război cu o firmă... germană
După cum vă anunţam în numerele trecute, există un contract în vigoare, semnat cu o firmă germană, pe 30 de ani, prin care aceasta are dreptul de a înregistra nave străine sub pavilion românesc. Contractul ”excede limitele legale”, a declarat directorul general al ANR, Andrian Mihei, care a precizat că nava Hispania a fost înregistrată conform Ordonanţei 42, de care aminteam mai sus, adică de către ANR, prin căpităniile zonale (Constanţa, în acest caz).
Ce au căutat pe navă reprezentanţii RIFA?
Din informaţiile obţinute de România liberă, pe navă au fost prezenţi însă şi reprezentanţii RIFA Holdings Limited, cu sediul în Cipru, care au