Critica britanică se declară încântată de filmul colectiv „Amintiri din Epoca de Aur”, produs de Cristian Mungiu şi regizat de acesta împreună cu Ioana Uricaru, Constantin Popescu, Răzvan Mărculescu şi Hanno Hoefer.
Zilele acestea, pelicula rulează în cinematografele din Marea Britanie. „E comparabil cu piesa «Fear and Misery of the Third Reich» a lui Bertolt Brecht, dar umorul este mai sec şi mai perfid”, scrie Peter Bradshaw, în „The Guardian” .
Amintind de capodopera „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” şi de „bizara satiră” a lui Corneliu Porumboiu, „Poliţist, adjectiv”, criticul remarcă entuziasmat verva creativă a noului val de cineaşti români.
„Noul film al lui Cristian Mungiu are o notă mai uşoară şi mai comercială decât precedentul şi vine la 20 de ani de la căderea lui Nicolae şi a Elenei. Este un portmantou de schiţe cinematografice despre viaţa sub regimul atât de detestat – abundând în zeflemea, suprarealism şi umor negru. (...) Poveştile se bazează pe mituri urbane, farse absurde pe care românii le-au suferit în comunism”, notează „The Guardian”, subliniind că umorul negru îi salvează pe români de „furia şi disperarea” cu care ar putea privi înapoi.
Cealaltă faţă a totalitarismului
În paralel, „Times” se opreşte asupra unora dintre poveşti, în special „Legenda activistului în inspecţie” şi „Legenda şoferului de găini”, şi încheie cu concluzia că, deşi filmul este puţin mai lung decât de obicei, „serveşte perfect ca introducere a talentului care face dovada că România e locul în care ar trebui să cauţi voci noi şi interesante în cinema”.
Într-o scurtă cronică, „The Independent” îi reproşează filmului că, ocupându-se de comedia banalului, devine el însuşi, pe alocuri, puţin banal. „Având în vedere ce ştim noi despre România lui Ceauşescu, despre penetrarea orwelliană a statului în fie