Principalii perdanţi, produsele de albire a dinţilor, spumantele de baie şi peştele congelat au înregistrat scăderi de peste 20% în primul semestru al acestui an comparativ cu perioada similară din 2010.
Piaţa bunurilor de larg consum a continuat să scadă în volum în primele şase luni ale acestui an (declin de 0,2%), însă a avansat în valoare în aceeaşi perioadă cu aproape nouă procente, fapt ce indică o majorare a preţurilor faţă de primul semestru din 2010, potrivit celui mai recent studiu realizat de compania de cercetare de piaţă Nielsen. Piaţa FMCG a fost evalută anul trecut la circa 16 miliarde de euro.
Se poate observa din studiul Nielsen că cel mai afectat sector de criza financiară şi economică a fost cel alimentar, care a scăzut în volum cu peste cinci procente, cel mai abrupt declin. În valoare, avansul a fost de 5,8%.
În rândul produselor alimentare, cele mai afectate de scăderea consumului au fost peştele congelat, legumele congelate şi energizantele.
În capul listei de produse la care românii au renunţat cel mai uşor în primele şase luni ale acestui an se găseşte peştele congelat, vânzările pentru acest produs scăzând cu peste 23%. Topul declinului este completat de ceaiul gata făcut (declin de 14,7%) şi brânza procesată vrac (declin de 11,3%). Scăderile sunt calculate, pentru toate produsele, doar pentru retailul modern.
Potrivit studiului Nielsen, românii au renunţat în acest an şi la sucurile de orice tip (carbonatate, necarbonatate şi de fructe), declinul vânzărilor depăşind 6% în fiecare caz.
"Scăderea se datorează atât situaţiei economice nefavorabile tranzitată în acest moment de către ţara noastră, micşorării veniturilor românilor, cât şi majorării preţurilor ca urmare a creşterii preţurilor la materiile prime şi ca urmare a majorării TVA-ului", spun reprezentanţii Tymbark Maspex, cel mai mare producător de nec