Exemplele acestea ne arată că Bac-ul 2011 e doar un început într-un proces îndelungat şi că, dacă MEC nu va acţiona decisiv şi curajos în continuare, s-ar putea să rămână o excepţie. Iar acţiunea trebuie realizată la toate nivelurile.
Aş vrea, mai întâi, să previn asupra unei erori care se face, adeseori, în ultimul timp: cumva, pentru a se scuza rezultatele slabe ale liceului şi chiar ale universităţilor, se spune că se studiază prea multă teorie, că sunt neglijate nevoile practice, ale pieţei muncii. Argumentul este valabil în anumite situaţii. O şcoală tehnică nu are nevoie de prea multă teorie. Altfel stau lucrurile la matematică sau la istorie. Absolvenţi de liceu sau studenţi în domeniul socio-uman care au carenţe uriaşe în ceea ce priveşte istoria universală, care nu izbutesc să construiască un argument, care nu ştiu cum să citească o carte de specialitate şi care, poate cel mai grav, nici nu sunt conştienţi că nu ştiu toate aceste lucruri şi încă multe altele nu pot avea pretenţia că li se cere prea multă teorie pentru a căpăta o diplomă, iar a-i încuraja să creadă aşa ceva înseamnă să se persiste în încurajarea imposturii şi a minciunii.
De fapt, lucrul fundamental este acesta: combaterea imposturii şi a minciunii la toate nivelurile. Trebuie pornit de la teza banală (pe care nimeni nu o combate explicit, dar foarte mulţi o nimicesc implicit prin relativizare) că nu toţi suntem la fel de buni la toate. Trebuie admis că există copii dotaţi la matematică sau la limbi străine, alţii dotaţi la sport, alţii la muzică etc. şi că pe unii, oricât i-ai umfla cu meditaţii, nu-i vei scoate studenţi autentici (decât poate la Spiru Haret sau în alte locuri similare). Există elite naturale în toate domeniile şi ele trebuie respectate, încurajate şi admirate, nu descurajate prin corupţie, fraudă şi umflarea artificială a notelor. Tot ceea ce avantajează