Muzeul Cluny din Paris păstrează, departe de viaţa tumultuoasă a prezentului, unele dintre cele mai misterioase comori ale Evului Mediu. Tapiserii, sculpturi, bijuterii şi tablouri ce ilustrează vremuri ce nu au fost chiar atât de întunecate. Vremuri în care, poate, unicornii încă mai cutreierau pădurile…
În 1841, atunci când Prosper Mérimée descoperea în castelul Boussac şase tapiserii având ca elemente centrale o tânără doamnă, un unicorn şi un leu, nimeni nu s-ar fi gândit că vor înflăcăra, peste timp, imaginaţia scriitorilor, muzicienilor şi a tuturor iubitorilor de artă care au trecut pragul Muzeului Cluny.
Tapiseriile lucrate cu lână şi mătase în stilul „mille-fleurs” în Flandra secolului al XV lea, se pare că au fost comandate de către Jean le Viste, un apropiat al Regelui Charles al VII lea. Deşi nu era de viţă nobilă, Jean le Viste se căsătoreşte la vârsta de 43 de ani cu tânăra doamnă Geneviève de Nanterre, născându-se astfel întrebarea: este posibil ca Geneviève să fie domniţa reprezentată în tapiserii alături de un unicorn şi un leu? Nu vom şti poate niciodată cu siguranţă, dar povestea devine astfel cu atât mai interesantă.
Simţuri
Fiecare tapiserie ilustrează unul dintre simţuri iar decorul este reprezentat de o insulă acoperită de flori şi copaci înfloriţi. Gustul- tânăra doamnă stă în picioare şi mănâncă dulciuri de pe o tavă pe care o ţine o slujnică ce se află în genunchi. În stânga ei este leul, în dreapta unicornul, iar la picioare o maimuţă ce gustă şi ea câteva dulciuri. Nu lisesc iepuraşii şi câinele ce o însoţeşte peste tot. Văzul-Unicornul se odihneşte în poalele domniţei şi priveşte în oglinda pe care aceasta o ţine în mâna stângă. Pipăitul-Domniţa este în picioare, ţinând în mâna stângă un steag iar cu mâna dreaptă mângâie unicornul, în timp ce leul o priveşte. Mirosul-Doamna împleteşte o ghirlandă din flo