Protestul gigantilor europeni in domeniul armamentului fata de decizia CSAT de a achizitiona avioane americane F16 creste in intensitate, grupului suedez SAAB alaturandu-se, la finele saptamanii, consortiului Eurofighter, si el "dezamagit" de aceasta decizie.
La mijloc nu sunt doar cele 1,3 mld. dolari (aproape 1 mld. euro), bani pe care Guvernul roman ii va pune deoparte pentru a achizitiona 24 de avioane americane de lupta la mana a doua, care sa inlocuiasca batranele MIG-uri - 21 rusesti care ies din uz. Acestei achizitii i se va adauga un viitor contract de cumparare a altor 24 de avioane, de aceasta data noi. Adica un nou contract militar care ar putea sari de un miliard de euro, avand in vedere ca pe piata un avion de vanatoare nou are un pret cuprins intre 50 si 80 de milioane de euro.
Decizia de a achizitiona avioane americane pentru armata aerului a fost luata saptamana trecuta de CSAT. Decizia a starnit protestul initial al suedezilor de la SAAB (care produc avionul de vanatoare Gripen), care au sustinut ca au oferit partii romane o varianta foarte avantajoasa care includea vanzarea de avioane noi "cu compensare" - suma obtinuta pe intregul contract urmand sa fie investita in Romania sau cu acesti bani sa fie cumparate marfuri romanesti.
Practic, companiile militare europene fac acum presiuni pe Parlament, avand in vedere ca Legislativul trebuie sa aprobe decizia luata, de principiu, de CSAT. In CSAT deciziile sunt luate prin consens, dar ultimul cuvant il are presedintele tarii.
Consortiul Eurofighter, din care fac parte grupul franco-german-spaniol EADS, compania britanica BAE Systems si Alenia/ Finmeccanica (Italia), si-au declarat dezamagirea fata de decizia Romaniei de a cumpara 24 de avioane de vanatoare F-16.
Consortiul "regreta ca aceasta decizie a fost luata fara organizarea unei licitatii internationale, asa cu