Academia Română ar putea lua în discuţie luna aceasta conţinutul cărţii de „Istoria secuilor”, din care elevii claselor a VI-a şi a VII-a, din judeţele Harghita şi Covasna, învaţă că românii le-au fost slugi secuilor.
Rectorul Universitătii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, istoricul Ioan Aurel Pop, a declarat că Academia Română ar putea lua luna aceasta în discuţie modul în care este relatată istoria românilor şi a secuilor în manualul de Istorie a Secuilor.
„În data de 28 martie ne vom reuni şi vom analiza conţinutul acestui material. Problemele semnalate de istorici şi de presă sunt destul de serioase pentru un manual după care învaţă elevii din clasele a VI-a şi a VII-a“, a declarat academicianul Pop. Asta după ce „Adevărul“ a publicat în ediţia de ieri o analiză a istoricului Marius Diaconescu care arăta elevii din clasele a VI-a şi a VII-a din Ţinutul Secuiesc învaţă, în cadrul unui curs opţional de istorie, că românii le-au fost „slugi“ şi că în timpul Primului Război Mondial armata română a devastat şi a jefuit magazinele şi casele secuilor.
De altfel, şi fostul preşedinte al Academiei Române, Eugen Simion, susţine că materialul trebuie să intre sub lupa specialiştilor instituţiei pe care acesta a condus-o pentru a vedea în ce măsură conţinutul său este sau nu conform, din punct de vedere ştiinţific, cu adevărul istoric. Însă, a mai spus acesta, „primul lucru pe care trebuie să-l facă Academia Română este să dea un comunicat în care să-şi exprime dezamăgirea că asemenea falsuri au fost publicate şi sunt predate elevilor, apoi poate lua o măsură, cum ar fi să dea o opinie autorizată, de care cu siguranţă vor ţine cont instituţiile statului“.
Între timp, oficialii Ministerului Educaţiei susţin că responsabilitatea rămâne, legal, a profesorului care predă opţionalul şi a Inspectoratului şcolar, însă nu exclud varianta unei noi anchete din