Scenariul preparativelor are ceva din regia unui film de actiune, unul calm insa, tacticos calm, cu un personaj care va trebui sa reprezinte nobletea dintotdeauna a lumii: o pinza, o simpla dar mare pinza a unui timp cu care nu ne vom mai intilni nicicind. Un documentar de o relevanta incintatoare: transportul unei pinze imense de Van Dyck din Flandra intr-o galerie imperiala engleza. In perspectiva retrospectivei mondiale anuntate. Scenariul preparativelor are ceva din regia unui film de actiune, unul calm insa, tacticos calm, cu un personaj care va trebui sa reprezinte nobletea dintotdeauna a lumii: o pinza, o simpla dar mare pinza a unui timp cu care nu ne vom mai intilni nicicind. Regizorul raminind anonim. Daca echipa preparatoare, de un asemenea rang, poate fi una anonima. Manevrele de finete profesionala ale coboririi pinzei de pe perete, plasarii ei intr-un ambalaj de ultima reclama, trecerea prin lifturile speciale - al expeditorului, al receptorului -, totul se converteste in ceremonial regesc. Pentru ca Van Dyck a fost intr-adevar pictorul de spita regeasca. "Tinarul print de neam regesc, nota Fromentin, coplesit de toate darurile, facut pentru toate succesele, mort imediat dupa eliberarea tronului... si caruia nu i-a fost dat sa domneasca". Frumusetea lui fina si aristocrata, completa mult mai tirziu Pierre du Colombier, obrazul trandafiriu si poate prea delicat sub pletele blond-roscate din portretul de tinerete de la Muzeul din München, sint in contrast cu sanatatea robusta a lui Rubens. Titanul ce-l prefera ca discipol unic, recunoscindu-i insa genialitatea, pentru a se pastra in umbra cuiva. Permanent nelinistit, nu-si gaseste locul, incercind intii Anglia, 1621, dar fuge de-acolo intr-o dorita Italie, unde-i sta la indemina Titian, dupa care face patimase copii. El, pittore cavalieresco, afiseaza dispret pentru compatriotii care vin la Roma doar sa f