Pe măsură ce se derulează competiţia, misiunea lui Spielberg, de preşedinte al juriului, pare tot mai grea
Pentru că ediţia a venit cu un bloc de filme bune, de valoare sensibil egală, şi va fi cu atât mai greu pentru juriu să găsească criteriile după care va alege un film, şi nu altul, pentru râvnitul Palme d’Or. De pildă, cine ar putea alege, fără să ezite, între două filme americane din competiţie - filmul fraţilor Coen şi filmul lui Steven Soderbergh? Poate prin tragere la sorţi! Sau punându-le pe amândouă de o parte, şi preferând filmul chinez...
Michael Douglas revine
Filmul lui Soderbergh, „Behind the Candelabra”, „Dincolo de candelabru”, e o poveste cvasi-biografică (semnată de acelaşi scenarist care a scris şi „Regele pescar”), câţiva ani din viaţa unui celebru pianist de music-hall, Liberace, de origine poloneză, care a murit de SIDA, în anii ’80. Interpretul e Michael Douglas, admirat de toată lumea, şi la Cannes, pentru modul în care a reuşit să învingă un cancer la gât şi să revină pe platouri, într-o asemenea formă! Michael Douglas are un Oscar ca producător, pentru „Zbor deasupra unui cuib de cuci”, al lui Milos Forman, şi unul ca actor, pentru rolul din „Wall Street”, de Oliver Stone.
Pentru rolul lui Liberace - artistul excentric, învăluit în paiete, pelerine şi volane, care cântă cu un candelabru pe pian şi care trăieşte ca un rege al Las Vegas- ului - pentru profunzimea compoziţiei, pentru exuberanţa cu care schimbă, la propriu şi la figurat, feţele personajului, urmează, mai mult ca sigur, un nou Oscar!
În ’89, Soderbergh câştiga Palme d’Or, la numai 26 de ani. Acum a împlinit 50, şi a anunţat că a hotărât să se retragă. Prematur. Chiar dacă declaraţiile de tipul ăsta trebuie luate cu titlu de inventar, e limpede că o imensă nemulţumire planează peste sufletul acestui cineast, cotat de mulţi comentatori drept „cel mai bu