Este islamul compatibil cu Occidentul modern? Este o intrebare care framinta intelectuali din intreaga lume. Relatiile dintre islam si Occident, dintre cele doua tipuri de modernitate, daca vreti, trebuie analizate cu ajutorul a doua teorii: una esentialist-culturalista si alta sustinatoare a universaliilor umane. Asadar, este islamul compatibil cu Occidentul modern? Este o intrebare care framinta intelectuali din intreaga lume. Prima teorie acrediteaza ideea unui islam politic particular, plin de specificitati ce tin de civilizatia islamica. Formulele politice actuale sint vazute ca rezultat al unei istorii anume si al unei culturi cu contururi bine definite dintr-un spatiu anume. A doua teorie pune accentul pe primordialitatea valorilor general-umane, universale, indiferent de istorie, cultura sau tip de societate. Astfel, se considera ca islamul nici nu are un limbaj politic propriu. Dupa Emmanuel Todd, islamul isi traieste propria criza de modernizare, de aceea nu poate fi o oaza de liniste, criza prin care au trecut, la vremea lor, intr-o forma sau alta, toate tarile astazi dezvoltate, care si-au gasit o relativa armonie. A doua teorie e net minoritara fata de prima, ca numar de sustinatori si de studii. Adeptii sai sint, in mare majoritate, intelectuali musulmani care traiesc in Occident si care privesc critic sau autocritic istoria tarilor lor si incearca sa reabiliteze si unele valori, de pilda poezia araba, preislamice. Dar in spatiul islamic aceasta teorie este repudiata, este considerata o agresiune asupra patrimoniului cultural islamic, asupra invataturilor coranice sacre. Islamul si limba araba sint consubstantiale. Coranul nu poate fi analizat contextual, in cheie istorica, considera majoritatea autorilor, intrucit el este deasupra conjuncturilor, este etern si absolut, deoarece contine cuvintul lui Allah. Orice incercare de a-i aplica o alta grila de l