25% din elevi încă „se luptă“ cu socotitul, e nemulţumit Ministerul britanic al Educaţiei. În România, primele teste organizate la acest nivel se pregătesc cu uşile închise.
În Marea Britanie este invers faţă de cum e în România: ministerul e mai necruţător în aprecieri, presa remarcă progresele. Sau, cel puţin, acesta este cazul proaspăt-anunţatelor rezultate la testările „Sats“, pe care le susţin toţi supuşii în vârstă de 11 ani ai Reginei Elisabeta, adică toţi cei care se află la sfârşitul claselor primare.
Comunicatul instituţional al Departamentului pentru Educaţie britanic remarcă, din titlu, că „mai mult de unul“ din patru elevi are încă probleme, în timp ce suplimentul pentru Educaţie al prestigiosului cotidian „The Guardian“ anunţă, de la început, „uşorul progres“ faţă de anul anterior. Care sunt, de fapt, cifrele? Situaţia pare a fi destul de bună: 76% dintre elevi au atins nivelul 4 – cel minim acceptat – de competenţe (din opt niveluri posibile, echivalentul notei 5 în şcoala românească), la toate cele trei discipline testate: citire, scriere şi matematică.
„Este o îmbunătăţire de un punct faţă de cele 75 de procente de anul trecut, dar înseamnă şi că 24% dintre elevi nu au atins nivelul minim de cunoştinţe aşteptat din partea lor“, constatată „The Guardian“.
„Doar“ 83 la sută scriu corect
La testul de citire, 86% dintre copiii din Marea Britanie au trecut pragul nivelului 4, mai puţin cu 1% faţă de anul trecut. La matematică şi la scriere, în schimb, s-a produs o îmbunătăţire faţă de rezultatele atinse în 2012: 85% din copii au demonstrat că ştiu să facă socoteli peste nivelul minim de cunoştinţe, 83% – nu au făcut prea multe greşeli de ortografie şi punctuaţie.
Aşa cum s-a întâmplat şi-n ultimii ani (şi nu doar în Marea Britanie), fetele s-au descurcat sensibil mai bine decât băieţii, doar una din cinci fete nu a atin