Sub soarele năucitor – deşi suntem departe, n nordul ţări, şi vara, calendaristic, abia s-a instalat – urcăm pe cărarea prăfoasă, spre biserica din Budeşti. Sfântul Nicolae, din Josani – acolo unde, pe un perete, bine păstrată sub sticlă, stă cămaşa de zale a lui Pintea. Veşmânt de legendă al unui om de legendă.
Cămaşa de zale e n pronaos, n partea stângă, ntre icoane... Ne-o arată Georgeta Iuga, ghidul restrânsului nostru grup de jurnalişti care-a venit să-şi ia „fir de aur” de la moroşeni, să ţeasă pânza de poveste a reprotajului. Doamna Iuga ne promite câteva legende despre trecerea lui Pintea prin Budeşti. Pentru nceput, nsă, ne spune istoria bisericii n care, cu capul plecat, făcându-ne semnul crucii, tocmai am intrat:
“Biserică de patrimoniu UNESCO, a fost construită n secolul al XVII-lea, la 1643. Este cea mai mare construcţie medievală din lemn din Maramureş, are 16 m lungime, 8 m lăţime, o siluetă impresionantă şi acoperişul cu două poale. Biserica a fost restaurantă integral şi ne mândrim cu acest lucru”. Fotografiem perete cu perete, interiorul pictat, dar cu grijă, “fără flash”, să nu alterăm munca pictorilor şi a restauratorilor. “Pictura a fost realizată n secolul XVIII, de către Zugravul Alexa, cum ne place nouă, maramureşenilor, să-i zicem lui Alexandru Ponehaschi, pictorul de biserici din Berbeşti”. Biserica păstrează mai multe icoane vechi, din secolele XVII-XVIII. Este cea mai mare colecţie de icoane pe sticlă aflată ntr-o biserică. Cele mai multe dintre ele au fost pictate la Mănăstirea Nicula. „Este probabil să fi existat şi n Maramureş o şcoală de pictură pe sticlă”, ne zice Georgeta Iuga. „Sunt aici şi icoane care provin din centrul Transilvaniei, de la Iernut. Iată, ce frumoasă este icoana cu tema Luarea (coborârea – n.n.) de pe Cruce! Probabil că ea face parte din această şcoală de pictură maramureşeană. Dar nu avem date clare privi