În clasamentul întreprinderilor cu vânzări mai mari de un miliard de lei intră doar 16 companii, din care doar două pot fi numite producători.Experţii spun că faptul nu e deloc surprinzător, în condiţiile în care avem o economie bazată pe importuri şi remitenţe
Cu o cifră de afaceri de peste cinci miliarde de lei, întreprinderea moldo-rusă Moldovagaz a fost şi în anul 2011 cea mai mare companie din economia moldovenească. Aceasta chiar s-a distanţat cu mult de restul companiilor, graţie creşterii cu peste 30% a vânzărilor, rezultat datorat însă mai degrabă scumpirii cu o treime a gazelor naturale.
Surprinzător, dar locul doi în clasament îi revine Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (CNAM), după care urmează Gas Natural Fenosa şi Lukoil-Moldova, cu venituri din vânzări de peste trei miliarde de lei.
FOTO: CNAM a intrat în top vânzând poliţe de asigurare medicală
O analiză realizată de „Adevărul" în baza datelor furnizate de Biroul Naţional de Statistică (BNS) arată că anul trecut doar 16 companii moldoveneşti au avut o cifră de afaceri mai mare de un miliard de lei, iar 42 - mai mare de 500 de milioane de lei.
Vinăriile lipsesc din top
În lista celor mai mari întreprinderi locale, majoritatea sunt operatori de telefonie mobilă sau fixă, prestatori de servicii, reţele de magazine, importatori de produse energetice şi doar câteva sunt companii ce produc mărfuri competitive pe piaţa locală şi la export. De exemplu, CET-2 generează curent de două ori mai scump decât cel de import, iar creşterea vânzărilor întreprinderii în 2011 se datorează exclusiv majorărilor de tarif la energia electrică şi cea termică.
Cel mai mare producător de ulei vegetal din ţară, Floarea Soarelui din Bălţi, care a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de peste un miliard de lei, este mai degrabă un procesator al seminţelor colectate de l