Bugetul de autostrăzi creşte anul viitor cu doar 1,2 miliarde lei, în condiţiile în care din cei 7 eurocenţi plătiţi în plus la fiecare litru la carburanţi se vor strânge la buget 2,6 miliarde lei.
Ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, a evitat să spună cine a propus majorarea accizei la benzină şi motorină cu 7 eurocenţi, motivând că e un pachet mai mare negociat, şi nu intră în detalii, dar a dezvăluit că FMI a propus creşterea cotei unice de la 16 la 18%, potrivit Mediafax.
FMI a cerut mărirea impozitelor pe venit şi profit
„O măsură care a fost pe masă (la negocierile cu FMI – n.red.), nu la solicitarea părţii române, şi pe care nu am adoptat-o, a fost creşterea cotei unice. De la 16 la 18%. N-am adoptat-o pentru că ne-am uitat la efectele asupra întregii economii", a spus Voinea la emisiunea "După 20 de ani", difuzată duminică la ProTV.
Unde merg cei 7 eurocenţi?
Întrebat dacă banii din accize vor fi alocaţi exclusiv construcţiei de autostrăzi, Voinea a replicat că la nivel bugetar un venit anume nu poate fi alocat unei cheltuieli anume. "E un principiu în buget. Nu pot să prevăd cu articol special că exact suma aceasta se duce exact în bugetul acesta. Nu-mi permite legea”, a spus el.
Voinea a oferit însă câteva repere care ne ajută să înţelegem cam ce se va întâmpla cu banii colectaţi suplimentar.
”Bugetul pentru autostrăzi şi drumuri naţionale este de 6,2 miliarde lei, în timp ce încasările din această taxă sunt la jumătate. Bugetul CNADNR a fost de 5 miliarde lei în 2013, va fi de 6,2 miliarde lei în 2014 (deci cu 1,2 miliarde lei mai mare anul viitor - n.red.) şi este prevăzut să crească la 7 şi 8 miliarde lei (...). O bucată mai mare decât ai băgat în buget prin această acciză se duce în autostrăzi", a completat Voinea.
Ajutorul statului –minciună sau adevăr?
Afirmaţia ministrului că statul va băga