O galerie de lângă British Museum găzduieşte o expoziţie inedită a unuia dintre cei mai bine cotaţi artişti contemporani. De ani întregi fascinat de lepidoptere, inovativul britanic Damien Hirst îşi etalează variaţiunile pe tema „fluturi“, pe care îi consideră expresia perfectă a frumuseţii şi a efemerului.
Până la 13 noiembrie, Galeria Paul Stolper din Londra va rămâne un insectar de lepidoptere pictate într-o cromatică aiuritoare de bine-cunoscutul artist, cel mai puternic din gruparea Young British Artists. Cele 120 de exponate sunt lucrări realizate pe o hârtie albă specială, pornind de la patru specii de fluture care i-au servit lui Hirst drept invariante, de la care a realizat variante în 80 de combinaţii de culoare, fiecare lucrare fiind tipărită în 15 exemplare.
„Când mă gândesc la ceea ce numim suflete", a explicat artistul citat de artdaily.org, „mă gândesc la Ziua Judecăţii de Apoi şi la Scara lui Iacov. Mai multe suflete au efect mai mare decât unul singur, aşa că să le agăţi la o înălţime de trei metri într-o galerie, folosind tot spaţiul disponibil, este o modalitate teologică de a face o expoziţie".
Explicaţia sa confirmă interpretarea specialiştilor, majoritatea dintre ei fiind de părere că „Sufletele", cum se intitulează expoziţia în desfăşurare, confirmă preocuparea artistului pentru ideea de frumuseţe ca indestructibil legată de sfârşit. Efemeritatea se numără printre temele recurente care au hrănit mediaţiile vizuale ale lui Hirst, artist cu o religiozitate specială, hotărât să dezvăluie, prin forţa unor imagini spectaculoase, firescul şi şocul morţii şi să nu-şi rateze ţinta: emoţia spectatorului.
Unic şi irepetabil
Lucraţi în culori puternice şi în combinaţii pentru care artistul a ales titluri ca de poeme, „fluturii" din galerie sunt o continuare previzibilă, din punctul de vedere al autorului, a expoziţiei sa