Dezinteresul miniştrilor transporturilor pentru calea ferată, managerii numiţi politic ce au devalizat compania şi slaba finanţare a infrastructurii feroviare au dus compania CFR SA, administratoul căii ferate, într-o situaţie dramatică subliniată de pierderile şi datoriile uriaşe.
După ce ani la rând datoriile companiei feroviare au fost pasate de la un guvern la altul, guvernul Ungureanu a decis că va anula datoriile CFR SA de 3,99 miliarde lei (aproximativ 920 milioane euro) aferente anului trecut prin conversia în acţiuni, care vor fi preluate de Ministerul Transporturilor ca unic acţionar.
"Se aprobă stingerea prin conversie în acţiuni a creanţelor principale şi a accesoriilor aferente, cuvenite bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale şi bugetelor fondurilor speciale, reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, cu excepţia impozitului pe venitul din salarii şi asimilate salariilor, individualizate în titluri de creanţă emise până la 31 ianuarie 2012, datorate de către Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA la această dată şi neachitate la data eliberării certificatului de atestare fiscală", se arată în proiectul întocmit de Ministerul Transporturilor, citat de Mediafax.
La finalul anului trecut, compania prelimina datorii către bugete şi Fondul de risc de 3,9 miliarde lei, din care 2,06 miliarde lei reprezintă penalităţi şi majorări pentru neplată sau plata cu întârziere, potrivit Mediafax.
În 2010 CFR SA a finalizat cu o cifră de afaceri de 1,1 miliarde lei (260 milioane de euro) şi pierderi de 1,2 miliarde lei (283 mil. euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Compania avea datorii totale de 7,5 miliarde de lei (1,7 miliarde euro). CFR SA primise în acel an subvenţii de 167 de mil. euro, în timp ce Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) luase aproape 1,6