Putine sunt studiile care vorbesc despre publicitatea din provincie sau in mediul rural. Ce inseamna outdoor pentru tarani, cum e sa fii art director, copywriter sau PR-ist intr-un mic orasel de provincie? Ei bine, lucrurile sunt cel putin interesante.
Daca in marile orase (in special in Bucuresti) se vorbeste mult despre publicitatea locala in raport cu cea globala, la nivel national am putea vorbi despre publicitatea locala (sau urbana) in raport cu cea rurala.
Trecerea de la urban la rural in publicitatea romaneasca este una brusca, este o ruptura ce se produce intr-un mod brutal.
Avand in vedere faptul ca o mare parte din populatia Romaniei traieste la sate, este normal sa ne intrebam cum s-a dezvoltat publicitatea in acest mediu.
In primul rand, trebuie spus ca in acest mediu este probabil sa intalnesti mai degraba forme de media creativa, decat forme clasice de comunicare.
In afara de televiziune si radio (medii accesibile tuturor), celelalte medii consacrate de comunicare sunt oarecum neglijate sau slab dezvoltate. Intalnim forme neslefuite de outdoor ce se rezuma la simple bannere si autocolante.
Daca vei merge in Ardeal, vei constata ca modul de viata al oamenilor de aici si conservatorismul de care dau dovada si-au lasat amprenta si asupra publicitatii.
Unele lucruri (la nivel de imagine) au ramas neschimbate de cativa zeci de ani. Ramai surprins sa vezi ca la 15 ani de la Revolutie barurile sau magazinele mai poarta inca numele de Bufet, Aprozar sau Cooperativa.
Lucru surprinzator, daca stam sa ne gandim ca de aici sunt cei mai multi cetateni romani care au plecat sa lucreze in strainatate. Chiar si in zonele cu potential turistic sau in care se practica deja agroturismul publicitatea este neglijata.
Mai grav este atunci cand ea este facuta intr-un mod n