Oamenii de ştiinţă preocupaţi de problemele cu greutatea la nivel mondial au desluşit un nou „mister“: o farfurie roşie te face să mănânci mai puţin. Cum? Un nou studiu susţine că oamenii tind să consume mai puţin dintr-un produs servit pe o farfurie roşie.
Iniţial s-a crezut că oamenii mănâncă mai puţin datorită contrastului dintre felul de mâncare şi farfuria colorată, cum ar fi paste cu sos alb servite pe o farfurie neagră, sau o pizza pe farfurie roşie. Însă, noul studiu susţine că ce-i face pe oameni să mănânce mai puţin din mâncare este, de fapt, culoarea roşie a farfuriei, notează CNN.
Oamenii de ştiinţă nu s-au limitat doar la mâncare. Se pare că farfuria roşie are un efect similar şi asupra cremei de mâni: atâta vreme cât era prezentată într-un bol roşu, crema de mâini era folosită într-o mai măsură mai mică.
„Am vrut să aflăm dacă efectul farfuriei se limitează la mâncare sau şi la alte tipuri de consum. Ne-am folosit şi de crema de mâni pentru a evalua şi alt fel de sistem senzorial: atingerea, şi nu gustul“, a declarat Nicola Bruno, autorul studiului şi cercetător în psihologia cognitivă de la Universitatea din Parma, Italia.
Cum au reacţionat subiecţii în cadrul studiului
Voluntarii acestei cercetări au dat diverse note la produse: cât de sărate sunt floricelele de porumb, cât de multe alune are ciocolata şi cât de lipicioasă este crema de mâini. Fiecare persoană a primit o mostră a produsului pe o farfurie roşie, albă sau albastră. Voluntarii puteau mânca oricât de mult şi se puteau da cu câtă cremă voiau în timp ce completau răspunsurile.
Dintre cei 240 de participanţi, 90 au testat popcornul, 75 au testat ciocolata şi 75 crema de mâini. Fiecare testare includea şi o întrebare care testa cât de mult a fost apreciat produsul. După experimente, cercetătorii au măsurat cât au consumat