Într-un an, numărul cadrelor didactice care şi-au luat concediu fără plată s-a dublat.Dascălii cu vechime rămân în sistem pentru că nu au alternativă pe piaţa muncii, iar tinerii muncesc vara prin ţări străine pentru a rezista financiar restul anului.
Multă lume se întreabă cum şi de ce rezistă profesorii suceveni la catedră, în condiţiile în care salariile ba le-au fost micşorate, ba au întârziat, iar acum pur şi simplu fac muncă voluntară. De ce nu părăsesc sistemul, să se reprofileze către meserii care să le asigure leafa lunară, plătită la timp şi constant, dar vin zilnic la şcoală şi, mai mult, pe timpul grevei generale fac pregătire cu elevii. Răspunsurile la aceste întrebări sunt două, pentru că tot atâtea sunt categoriile în care se încadrează dascălii, şi anume debutanţi şi cei cu vechime la catedră.
Profesorii trecuţi de 40 de ani spun că s-ar lăsa de şcoală dacă ar avea o direcţie în care să se orienteze, însă, în lipsa acesteia, înghit problemele cu care se confruntă zilnic, de la condiţii de muncă până la lipsa banilor. „Avem colegi care au lăsat catedrele şi s-au apucat de afaceri. Unii chiar au reuşit, dar vorbim despre profesori tineri. Eu nu pot renunţa la şcoală pentru că îmi lipseşte alternativa, dar sunt şi pasionat de ceea ce fac“, a explicat Costică Costan, profesor de fizică la Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare“ Suceava, cu o experienţă de peste 30 de ani la catedră.
Dăscălimea tânără ar pleca oricând, oriunde, însă şi variantele lor sunt limitate. Soluţia pusă în practică de majoritatea profesorilor până în 35 de ani este munca în străinătate, în timpul concediului fără plată. Potrivit Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava, în acest an şcolar 181 de dascăli şi-au luat concedii fără plată, dintre care 120 pentru nevoi personale, 56 pentru studii şi cinci pentru creştere copil. Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului tr