După ce liniile ferate de pe tronsonul Cluj-Oradea-Arad vor fi electrificate, durata călătoriilor va scădea cu 20%. Modernizarea căilor ferate care leagă trei dintre principalele oraşe din vestul ţării a devenit o prioritate după mulţi ani. Un drum cu trenul de la Oradea până la Cluj-Napoca, fie şi cu cel mai rapid din trenurile aflate în dotarea CFR Călători, Inter City, durează în medie două ore şi jumătate. Durata e considerată de conducerea CFR mult prea mare pentru o distanţă relativ mică. Singura soluţie pentru diminuarea timpului petrecut în tren este electrificarea liniilor între cele două oraşe.
Acelaşi lucru este valabil şi pentru traseul Oradea – Arad. Ţinut ani la rând aruncat într-un birou de la Ministerul Transporturilor, proiectul de electrificare a liniilor de cale ferată a revenit în actualitate. Costurile nu sunt, deocamdată, cunoscute, iar termenul de realizare este estimat la un an şi jumătate – doi ani.
Cluj-Oradea, în două ore
Ministerul de resort a decis că, de anul viitor, vor începe lucrările de modernizare a mai multor trasee de cale ferată. Considerată poarta de intrare în ţară, Oradea va fi legată la reţeaua electrificată a CFR. „Proiectul este vechi. În cele din urmă s-a înţeles importanţa scurtării timpului pe care un călător îl face din Oradea până la Cluj-Napoca. Anul viitor, electrificarea liniilor nu va mai fi un proiect, ci o realitate”, spune Cristina Derban, şeful Staţiei CFR Călători Oradea.
Proiectul realizat de CFR prevede electrificarea, în 2009, şi a liniilor de cale ferată dintre Oradea şi Arad. Până când între Oradea şi Cluj-Napoca, respectiv Oradea şi Arad vor circula trenuri electrificate, CFR Călători trebuie să modernizeze calea de rulare. Măsura este obligatorie, deoarece spre deosebire de locomotivele Diesel, cele electrice ating o viteză mult mai mare, ceea