Cei mai mulţi profesori susţin introducerea examenelor de admitere la liceu. Specialiştii însă arată că repartizarea computerizată ar trebui menţinută, dar să se ia în calcul doar nota de la Evaluarea Naţională.
Profesorii consideră că 82% din liceeni ajung nepregătiţi la facultate şi, în consecinţă, susţin introducerea examenelor de admitere atât în liceu, cât şi în sistemul universitar, potrivit unui studiu realizat de Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA).
81% din cei aproape 800 de profesori chestionaţi de SNSPA, majoritatea de la ciclul gimnazial şi cel liceal, susţin că cea mai bună metodă de intrare la liceu este examenul de admitere.
Totuşi, nu toţi contestă metoda aflată în vigoare momentan, amintindu-şi de cum stăteau lucrurile în anii ’90, când se dădea examen de admitere la licee, organizat la nivelul fiecărei instituţii în parte.
"Selecţia nu respecta criteriile de meritocraţie, fiindcă se dădea mită. Şi acum se fac aranjamente, dar este mai dificil. Admiterea prin repartiţie computerizată este mult mai corectă. Dacă se revine la vechiul sistem va fi un dezastru pentru că vor fi clase întregi de elevi intraţi pe şpagă. Exact în anul în anul în care s-a introdus repartiţia computerizată, nivelul de pregătire al elevilor admişi a crescut fantastic, adică notele cu care intrau chiar reflectau ceea ce ştiau", spune profesorul de istorie Cornelius Riegler de la Colegiul Naţional bilingv "George Coşbuc".
Pe de altă parte, experta în educaţie Tincuţa Apăteanu, fondator al Asociaţiei Edusfera, spune că liceele ar trebui să decidă în legătură cu modalităţile de admitere.
"Ar trebui în acelaşi timp să îşi asigure diversitatea admişilor din toate punctele de vedere, inclusiv în funcţie de abilităţile cognitive. Cred cu tărie că fiecare liceu în parte ar trebui să admită atât candidaţi de nota 10, cât şi ca