Cine si-ar fi putut imagina ca exista o legatura intre cel mai spectaculos dintre suprarealisti, Salvador Dali, si cel mai cunoscut (dar si mai citit) dintre eroii SF, Jules Verne.
Un semn al vremurilor dificile pe care le traim este si posibilitatea de a afla noutati despre Jules Verne mai ales atunci cand acesta este tradus in engleza. Nu foarte des, din pacate. O recenta traducere: "Milioanele reginei vaduve", opera de tinerete a nemuritorului francez, ne prilejuieste, intr-una dintre cronicile publicate, intalnirea cu un citat din Dali care sustine: "Jules Verne este vinovat de moartea oricarui om de pe planeta noastra, el ne-a trezit gustul si ne-a cultivat dorinta pentru zboruri interplanetare, bune doar pentru tineri cercetasi amatori de pescuit subacvatic. Daca sumele fabuloase risipite pentru aceste ipotetice cuceriri si victorii ar fi fost investite in cercetarea biologica, nimeni n-ar mai fi fost bolnav, nimeni n-ar mai fi murit pe Pamant".
Sa nu uitam ca mustaciosul catalan era capabil de mari agresivitati, ca el este cel care a conferentiat despre regalitate si tubul digestiv al meduzei, cel care a salutat printr-o nemuritoare telegrama, ajunsa la Bucuresti in primavara timpurie a lui 1974, "gestul istoric de instituire a sceptrului prezidential". Oare sa nu fi inteles ca lucreaza in exact acelasi domeniu cu Jules Verne, comertul cu vise, ca si ceasurile moi si vehiculele antigravitationale ne transporta in alte lumi? Unii comentatori, precum Scott Edelman, sunt indignati, altii, ca Timothy Unwin, se amuza, exegeti contemporani sustin ca Dali este ironic si pus pe sotii. Nu m-as mira.
Multi privesc cu dispret domeniul SF, reprezentat, cred ei, de iubitorii serialului tv Star Trek si de impatimitii filmelor din grupul Star Wars. Acesti oameni trebuie sa fie combatuti. Nemilos. Violent. Cu orice mijloace. Ideala pare propunerea de a-l rec