O plimbare prin piete si pe strazi, cu circulatie numai pentru pietoni, te umple de incintare. Cladiri ale caror fatade au fost refacute si sint puse in valoare, seara, printr-un iluminat ingenios. O expozitie de o zi la Iasi, contact rapid, superficial, cu unele dintre tablourile ce au fost prezentate la o licitatie de opere de arta, organizata in Capitala, la Ateneu, miercuri, 14. Gasesc, intre multe piese, se pare ca o suta, apartinind unor nume cunoscute, chiar Grigorescu, Pallady, Bancila, Tonitza si altii, un viguros portret de bucovinean, un cap de batrin aspru, de George Lowendal, pictor cunoscut, de care tocmai auzisem recent la Cernauti. N-am gasit spatiu sa-l pomenesc, in tableta de saptamina trecuta, despre trecutul Cernautilor. Stiam ca acest artist, care si-a legat numele de teatrul din capitala Bucovinei, in perioada 1926-35, a calatorit prin satele bucovinene si ca a pictat mult, indeosebi portrete ale locuitorilor din zona. Stau de vorba cu curatorul expozitiei, imi confirma informatia primita de la Dragos Olaru: baronul Lowendal a facut parte din gruparea care a adus faima nationala teatrului din Cernauti, alaturi de Victor Ioan Popa, George Mihail Zamfirescu si multi actori care au devenit nume de prima mina in teatrul romanesc, intre care Birlic si Jules Cazaban. Un destin fabulos: fiul unui descendent din regii Danemarcei si Norvegiei (tatal a fost ofiter in marina Tarilor Rusiei, familia i-a fost nimicita in flacarile revolutiei bolsevice), s-a nascut la Sankt-Petersburg, a studiat la Academia de Belle-Arte si a ajuns apoi in Basarabia, la Soroca, la mosia unui fost profesor al sau. Isi leaga apoi viata de paminturile romanesti, aici picteaza mult, afirmindu-se ca un autentic portretist, realizeaza primul teatru de papusi din Basarabia, pentru care scrie piese, impreuna cu logodnica sa Ariana, viitoarea sotie, devine pictor scenograf in mai mult