Într-o jumătate de secol, iaurtul a trecut de la categoria produselor alimentare sănătoase la un fenomen de piaţă, declanşând o revoluţie alimentară şi devenind o industrie de miliarde de euro, scrie BBC News.
Iaurtul este o poveste de succes a conceptului de valoare adăugată: laptele procesat este vândut la un preţ mai mare. "În unele cazuri precum cel al iaurturilor specializate, vorbim de marje de profit de 15%, un adevărat vis pentru producători", spune jurnalista Felicity Lawrence.
În prezent, iaurtul este văzut ca un aliment de bază, dar cu 60 de ani în urmă piaţa iaurtului aşa cum este astăzi nu exista, iar produsul se găsea doar în magazinele naturiste. În Marea Britanie, primul pas în dezvoltarea pieţei iaurtului a fost făcut în anul 1963, prin lansarea iaurtului elveţian Ski. Cu adaos de zahăr şi fructe, acesta a avut un succes instant şi a creat o adevărată revoluţie pe rafturile supermarketurilor.
"Ski, fără îndoială, a schimbat concepţia despre iaurt atunci când a apărut pe piaţă", spune Sir Ken Morrison, directorul executiv al Morrisons între 1956 şi 2008. Lawrence aprobă acest lucru, spunând că adaosul de zahăr este un proces care schimbă radical anumite produse de masă.
Astfel, de-a lungul anilor, pe lângă zahăr, producătorii au profitat de versatilitatea iaurtului, adăugând tot felul de ingrediente. Iar de fiecare dată când un ingredient nou este adăugat, o companie poate percepe un preţ mai mare, proces cunoscut sub numele de valoare adăugată.
"Vorbim de valoare adăugată atunci când luăm un produs de bază, unul ieftin, spre exemplu laptele, prin procesarea, ambalarea şi introducerea lui pe piaţă produsul se duce spre vârf, astfel încât producătorul să poată lua mai mulţi bani pentru ceea ce a făcut", explică Lawrence.
Oamenii caută produse alimentare care să îi ajute să-şi rezolve problemele de sănătate. În ultimii