În 15 septembrie, cu un minut înainte de miezul nopții, canalul cultural al TVR și-a încetat emisia. Faptul se datorează unui plan de măsuri care, pe hârtie, ar trebui să redreseze situația financiară a instituției amintite.
Nu am fost un spectator fidel al canalului; adică televizorul meu nu era blocat pe frecvența TVR Cultural. Aveam emisiuni preferate, mă uitam la filme și la reluări programate la ore rezonabile. Închiderea canalului poate părea o idee bună, dacă singura unitate de măsură au fost audiențele. Dar, până la urmă, Lady Gaga va fi mai populară decât Wagner – cel puțin în anul ăsta. Și poate și la anul! Dar asta ce ar însemna? Ca nicio casă de producție muzicală să nu mai înregistreze muzica lui Wagner, pentru că oricum vor vinde mai puțin decât dacă ar fi ales să scoală un CD cu noua divă pop?
Am fost asigurați că TVR 1 și TVR 2 vor suplini lipsa canalului deja desființat printr-o nouă grilă, care va cuprinde mai multe programe culturale decât eram obișnuiți până acum să vedem. Nu știu de ce, dar parcă văd că aceste emisiuni vor fi programate la ore imposibile, după miezul nopții, ca și cum ar fi ceva deocheat și rușinos, care nu trebuie văzut de prea multă lume. Logica TVR Cultural era că emisiunile erau programate la ore rezonabile, accesibile și adolescenților, pentru ca apoi să fie reluate de câteva ori, astfel încât oricine ai fi fost, oricare ar fi fost programul de lucru, să te poți bucura de ele, să te poți instrui.
Pentru necunoscători, TVR Cultural trebuie să le fi părut un canal prețios, unde niște oameni care nu aveau deloc sex-appeal-ul asistentelor de la alte show-uri de televiziune se bucurau discutând despre lucruri și oameni cu realizări îndoielnice. Îndoielnice, pentru că poate atunci mulți spectatori se întâlneau prima dată cu un spectacol de dans, de teatru, un film experimental, un tablou de avangardă, o scu