Timişoara Dezvoltarea rapidă şi vechimea pe piaţă a marilor companii reduc şansele de creştere ale micilor întreprinzători. Multinaţionalele din domeniul tehnologiei informaţiei, care au deja o bogată tradiţie în Europa, îşi dezvoltă ofertele de la un sezon la altul şi fac tot mai grea lansarea pe piaţă a noilor societăţi. Avantajele marilor companii constau în forţa de muncă şi în produsele mult mai populare.
Compania Ciel, de exemplu, care şi-a lansat ieri noile produse şi în Timişoara, a intrat pe piaţă în 1991. De atunci, angajaţii francezi au lucrat alături de cei români la dezvoltarea soluţiilor de gestiune contabilă.
La puţin timp după lansare, produsul a fost printre cele mai populare programe financiar-contabile utilizate în ţară. După 1996, studenţii au început să înveţe contabilitatea în facultate prin intermediul aplicaţiei Ciel. Tot ieri, compania a semnat un protocol de colaborare cu 18 licee din regiunea de Vest, prin care elevii vor emite primele rapoarte, balanţe sau facturi cu ajutorul aplicaţiei Ciel.
Facilităţi gratuite pentru clienţi
Pe lângă dezvoltarea aplicaţiilor produse, multinaţionalele iau măsuri pentru a-şi fideliza clienţii. Astfel, angajaţii marilor companii oferă mai nou asistenţă tehnică gratuită utilizatorilor.
Doritorii pot participa şi la traininguri gratuite, organizate de companiile de la care achiziţionează software. „În acest context, sarcina micilor întreprinzători devine tot mai grea”, a declarat directorul de distribuţie Ciel, Dan Gherman. „Deşi multe firme au încercat să copieze produsele noastre, este imposibil, pentru că ele evoluează în funcţie de tendinţele pieţei”, a adăugat acesta.
Succes pe plan local
Firmele mici le fac concurenţă multinaţionalelor mai ales în privinţa angajaţilor. „Nu toţi absolvenţii vor să intre