Nud în budoar
Între 1910 şi 1938, Pierre Bonnard stă frecvent în Normandia, unde găseşte o nouă sursă de inspiraţie. O dovedesc cele 80 de picturi, desene şi fotografii reunite de Marina Ferretti Bocquillon, specialistă în opera artistului şi comisar al expoziţiei organizate la Muzeul Impresionismelor de la Giverny, până la 3 iulie. O importantă secvenţă documentară, acte şi corespondenţă, completează expoziţia. Lucrările provin de la Muzeul Orsay, Centrul Pompidou, Muzeul Bonnard, de la Cannet, şi din colecţii particulare.
„Încerc să învăţ ceea ce nu ştiu"
De la începutul secolului al XX-lea, Pierre Bonnard (1867-1947) merge în mod obişnuit în Normandia şi în vala Senei, la Montval, Pierrefitte sau Vernouillet. În 1912 cumpără "La Roulotte", o casă înconjurată de o mare grădină la Vernonnet. Prezenţa lui Claude Monet la câţiva kilomeri distanţă, la Giverny, a influenţat oare această decizie?
Este perioada cel mai puţin studiată până acum, pentru că este considerată ca o trecere de la producţia de tinereţe şi cea de la Cannet. La începutul secolului al XX-lea, Bonnard a renunţat la estetica Nabis, căutând un nou limbaj plastic. În Normandia, arta sa se schimbă, se eliberează. Nu mai ţine cont de perspectiva strictă, personajele sunt de multe ori aşezate la extremităţile tabloului, atenţia se fixează pe un obiect sau pe o fereastră, culoarea se luminează.
Sufragerie la ţară
Pictor major al secolului al XX-lea, precursor al modernităţii, Bonnard avea 45 de ani când s-a stabilit la Vernonnet. Data instalării lui în Normandia corespunde şi unei perioade de îndoieli. După aventura nabistă, anii 1910 sunt pentru el cei ai unei necesare reînnoiri. "Am vrut să uit tot ceea ce ştiam, încerc să învăţ ceea ce nu ştiu", spunea el către 1914. După ce acordase prioritate culorii, a dorit să se consacre desenului. Era un nou mod de a se apropia d