Fie că au apelat la nostalgia românilor, fie că şi-au construit o nouă imagine, mai multe mărci autohtone prezente încă de pe vremea comunismului se vând şi astăzi. Majoritatea brandurilor româneşti care au supravieţuit trecerii la capitalism au fost cumpărate de mari companii din străinătate.
În general, atunci când ne amintim de produsele pe care le cumpăram pe vremea comunismului, devenim nostalgici. Multe dintre ele nu au făcut faţă unei pieţe libere şi s‑au pierdut printre alternativele mai ieftine de peste hotare. Însă când vorbim de Dacii, saltele „Relaxa", frigidere „Arctic", detergent „Dero" şi cosmetice „Farmec" nu avem cum să simţim acelaşi lucru. Motivul? Sunt la fel de prezente în vieţile românilor şi după Revoluţie.
Comunismul încă vinde!
Cumva, aceste branduri autohtone au reuşit să se reinventeze şi să supravieţuiască în capitalism. Mai mult, companii mari din afară le‑au cumpărat pe bani grei. Nostalgia românilor poate fi valorificată. Tot mai multe companii fac apel la vremuri apuse pentru a-şi vinde produsele prezente încă din comunism. Cu reţete îmbunătăţite, fără restricţii de ingrediente şi limite de preţ de la partid, unele branduri autohtone au „înflorit" după trecerea la capitalism.
Citiţi şi:
Mărcile comuniste azi, nostalgia din care iese profit
Altele au dispărut imediat după Revoluţie, când românii au fost mai mult decât fericiţi să renunţe la produsele pe care, din lipsă de alternative, au fost obligaţi să le consume în comunism.
Simboluri comuniste vândute pe bucăţele
Astfel, pasta de dinţi Cristal („care făcea dinţii ca de cal") a fost înlocuită cu Colgate, iar Brifcor-ul (zis de portocale), Cico-ul şi Quick-Cola - schimbate pe adevărata Coca-Cola.
Adevărate embleme ale „Epocii de Aur" au ajuns să fie vândute pe bucăţele, uzinele demolate (în locul d