BRD-SocGen, a doua mare bancă de pe piaţă, nu a găsit destui clienţi să le vândă credite care să acopere valoarea sumelor rambursate, astfel că soldul împrumuturilor a scăzut cu 3% în septembrie faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 33,2 miliarde lei (7,6 mld. euro).
Scăderea creditării provine în principal de pe segmentul clienţilor companii şi este pusă de oficialii băncii pe seama cererii reduse. "Cel de-al treilea trimestru al anului s-a remarcat prin persistenţa unei cereri scăzute de servicii bancare, în condiţiile în care economia nu şi-a revenit încă, iar creşterea ei este una destul de modestă", a declarat Guy Poupet, preşedinte şi director general al BRD.
Finanţările acordate firmelor au scăzut cu 5% faţă de septembrie 2010, până la 16,8 miliarde de lei (3,8 mld. euro), în timp ce creditele pentru populaţie au rămas la circa 16,4 mld. lei. În trimestrul al treilea soldul creditelor de retail a urcat cu 2% faţă de nivelul din iunie, în timp ce finanţările pentru companii au scăzut cu 2,8%.
Portofoliul de clienţi de retail s-a redus cu circa 100.000 în ultimul an, numărul acestora ajungând la 2,2 milioane. Mişcarea clienţilor între bănci a devenit un fenomen în ultimul an după apariţia Ordonanţei 50 privind creditele acordate populaţiei, care a deblocat practic procesul de refinanţare a datoriilor vechi.
Dinamica în scădere raportată de BRD vine însă în contextul în care la nivelul sistemului bancar soldul creditelor acordate populaţiei şi companiilor a urcat cu 6,5% în ultimul an, ajungând în luna septembrie la 221 miliarde de lei (51 mld. euro). Cota de piaţă a BRD pe segmentul creditelor a scăzut astfel de la 16,4% la 15%.
Portofoliul de credite al băncii s-a diminuat cu echivalentul a 1,3 mld. lei faţă de sfârşitul anului trecut, în timp ce creditele neperformante au continuat să se acumuleze. Banca a