In urmatorii cinci ani, ministrul Tranporturilor si Infrastructurii, Anca Boagiu, ne promite ca va construi nu mai putin de 289 de kilometri. Cat de credibil este acest proiect, avand in vedere ca, in ultimii 20 de ani, s-au construit doar aproximativ 280 de kilometri de autostrada, adica un ritm uimitor de 14 kilometri pe an?
Programul de constructie prezentat de ministrul Tranporturilor este cel putin ambitios. Pana la sfarsitul anului viitor, se vor lansa proiecte in valoare de 5,57 de miliarde de euro, din bani europeni, prin Programul Operational Transporturi.
In afara de banii primiti de la Uniunea Europeana, 72 la suta din bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pe 2011 ar trebui alocat acestor proiecte, adica in jur de 8,3 miliarde de euro.
Termenele de finalizare pentru cei 289 de kilometri de autostrada sunt intre anii 2013 - 2015, prin urmare ar trebui sa se construiasca aproximativ 57 de kilometri pe an, adica de vreo patru ori mai mult decat s-a construit din 1990 pana in prezent.
Pentru autostrazi se vor aloca 2,5 miliarde de euro, acestea fiind impartite in cinci tronsoane. Cel mai costisitor (si mai lung) va fi tronsonul Lugoj - Deva, de 99,5 kilometri, pentru care se vor cheltui 1,02 miliarde de euro.
Urmatorul este Orastie - Sibiu, de 82 de kilometri, in care se vor investi 693 de milioane de euro, apoi Deva - Orastie, de 32,8 kilometri si investitii de 355 de milioane de euro, Nadlac - Arad, de 38,8 kilometri si cheltuieli de 234 de milioane de euro si Timisoara - Lugoj, de 35,6 kilometri si 217 milioane de euro.
In afara de Lugoj - Deva, ce are drept termen de finalizare anul 2015, restul ar trebui terminate in 2013.
Pe langa noile autostrazi, Romania ar trebui sa aiba si drumuri nationale modernizate, mai exact 943 de kilometri, valoarea acestui pr