Clienţii nu sunt obligaţi să accepte clauzele noi cu care nu sunt de acord.
Băncile nu pot invoca principiul aprobării tacite pentru a introduce în contractele de creditare clauze noi, care nu sunt prevăzute expres de Ordonanţa 50, iar clienţii nu sunt obligaţi să semneze actele adiţionale, în cazul în care nu sunt de acord cu clauzele propuse, spun avocaţii specializaţi în litigii bancare. „În cazul în care clientul refuză să semneze, contractul este modificat cu prevederile favorabile din ordonanţă. Mai mult, băncii îi este interzis să rezilieze contractul pe baza refuzului de-a semna actul adiţional", spune avocatul Gheorghe Piperea. El precizează că, în relaţia dintre client şi comerciant, clientul nu poate avea obligaţii contractuale noi cu care nu a fost de acord în mod expres. „Nu pot să introducă orice, altfel, actele sunt nule de drept şi sunt sancţionaţi de BNR", explică avocatul Marius Coltuc.
Avocaţii: Păstraţi o copie
Astăzi este ultima zi în care băncile trebuie să se conformeze Ordonanţei 50 şi să elimine din contractele de creditare comisioane cum sunt cel de rambursare anticipată sau cel de risc. Bancherii susţin că, în cazul înlocuirii ratelor de referinţă practicate de bănci cu indicii EURIBOR/ LIBOR/EURIBOR fără posibilitatea de a modifica marjele fixe, Asociaţia Română a Băncilor a calculat pierderi, la nivel de sistem, de până la 900 de milioane euro. Potrivit Ordonanţei, consumatorul beneficiază de facilităţile prevăzute de lege chiar dacă nu semnează actul adiţional, însă nu îi pot fi impuse clauze suplimentare. „În cazul modificărilor impuse prin legislaţie, nesemnarea de către consumator a actelor adiţionale prevăzute la alin. (1) este considerată acceptare tacită. În acest caz se interzice introducerea în actele adiţionale a altor prevederi decat cele impuse prin legislaţie. Introducerea în actele adiţionale a oricăror a