Proprietara în 1990 a 89 de nave, Petromin, ultima companie maritimă a statului român, se află în administrare specială. Anticameră înaintea falimentului, această procedură presupune un plan de reorganizare bine pus la punct pentru achitarea datoriilor şi deblocarea activităţilor comerciale. Un prim pas în acest sens a fost făcut marţi după-amiază, odată cu aprobarea în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor a reprofilării companiei către transportul fluvial. Nu este prima iniţiativă în acest sens, CNM Petromin fiind proprietara, sau mai bine zis a fost proprietara pentru că acum a ajuns în mâinile Fiscului, a împingătorului fluvial „Pluton". În fine, potrivit conducerii companiei, în perioada următoare va fi scoasă la licitaţie epava vrachierului „Ileana", singura navă maritimă pe care o deţine Petromin. „Ileana" are o greutate de 6.000 de tone, iar din valorificarea sa la fier vechi compania ar putea obţine fondurile necesare achiziţiei a patru nave fluviale. Reamintim că ultimul mineralier aflat în stare de funcţionare, „Carmen Silva", a fost arestat de către autorităţile din Turcia în timp ce traversa Bosforul în urma unui conflict comercial dintre Petromin şi austriecii de la Voestalpine.
Nave-soră, destine diferite
„Ileana" este fostă „Kavo Maleas", fosta „Voineasa". Are o navă-soră „Carmen Silva", care, la rândul său, şi-a schimbat de trei ori numele. „Carmen Silva" este în realitate fostul bulk-carrier de 25.000 TDW „Kavo Matapas" (fosta Feteşti 92).
Până la un anumit punct, cele două vrachiere au avut acelaşi drum, după care soarta le‑a rezervat alt destin. Cele două bulk-carriere au fost construite în 1992 în paralel la Şantierul Naval „2 Mai" Mangalia. Vrachierele au efectuat voiaje până în 1999, după care au fost arestate în Grecia în urma conflictului comercial dintre grupul de firme Gourdomichalis şi subsidiarele „Petromin".
Go