Cu ce argumente l-ar convinge un ambasador român la Chişinău pe un antreprenor român să se extindă în Republica Moldova, în condiţiile în care lupta pentru noi pieţe este în aceşti ani de criză la apogeul ei?
Pentru ambasadorul României la Chişinău Marius Lazurcă lucrurile stau aşa: "Piaţa din Republica Moldova este o extensie naturală a pieţei româneşti, fapt probat de companiile - naţionale sau internaţionale - care includ şi Chişinăul în planurile lor de creştere regională".
Republica Moldova este pe locul 19 între partenerii comerciali ai României, dar schimburile comerciale dintre cele două ţări au atins un nivel de sus anul trecut, când au însemnat aproape 700 mil. euro - 462 mil. euro exporturi româneşti (plus 23% faţă de 2009) şi 234 mil. euro importuri (plus 43% comparativ cu 2009).
Un al doilea motiv pentru a investi în Republica Moldova evidenţiat de ambasador este că, prin apartenenţa la Comunitatea Statelor Independente (CSI), Republica Moldova poate fi un punct interesant de acces la imensa piaţă răsăriteană.
"În al treilea rând - mai arată Lazurcă - există desigur şi avantajele cunoscute ale unui cost moderat al forţei de muncă şi ale unui regim fiscal încurajator. În fine, guvernul actual de la Chişinău multiplică zonele economice libere sau cu statut special tocmai din dorinţa de a stimula suplimentar interesul eventualilor investitori."
Şi perspectivele europene ale Chişinăului sunt bune, chiar dacă par îndepărtate acum, arată ambasadorul. Potrivit acestuia, Republica Moldova - care săptămâna trecută a sărbătorit 20 de ani de la proclamarea independenţei - după ani de ezitări, este astăzi un stat care caută să-şi actualizeze vocaţia europeană, "o vocaţie, de altfel, înscrisă limpede în actul său fondator, Declaraţia de independenţă".
Şi, adaugă ambasadorul: "O vocaţie, în al doilea rând, care s-a manifestat şi în