Sociologul Vintila Mihailescu, directorul Muzeul Taranului Roman, ne-a acordat acest interviu in preajma unei splendide manifestari, intitulate "Icoana invie". Discutia a incercat o redefinire a taranului roman si a traditiei populare, in contextul schimbarilor majore de mentalitate inregistrate la nivelul societatii actuale.
- Muzeul Taranului Roman se pregateste sa intampine toamna. Cum o va face?
- Trebuie sa incep cu o veste buna. Dupa cum se stie, una dintre problemele care au creat conflicte atat la nivel de institutie, cat si in mass-media a fost refacerea celor doua sali ale Muzeului - "Ferestre" si "Timp" - conform dorintei si conceptiei lui Horia Bernea. Pe 14 septembrie, am facut publica redeschiderea celor doua sali, intr-o zi care a coincis cu Sarbatoarea Inaltarii Sfintei Cruci, dar si cu ziua de nastere a lui Bernea. Cu aceeasi ocazie, a avut loc si primul eveniment al toamnei, "Icoana invie". Tot in aceasta perioada vom fi prezenti cu doua expozitii in Italia si in Franta, dar continua si expozitia de arta populara mexicana "Interferente". In plus, va debuta ciclul "Conferintele de la Sosea", dedicate anul acesta (2005-2006) "taranului recent".
- Mai putem vorbi astazi despre tarani autentici?
- Atat taranul, cat si arta sa populara sunt vii, isi duc viata la modul cel mai firesc si tocmai asta incearca sa demonstreze "Conferintele de la Sosea". Prin ele se incearca o discutie sincera si realista despre ce se intampla in prezent in lumea satului romanesc la nivel social, economic, cultural, artistic, inclusiv din perpectiva integrarii in Uniunea Europeana.
- In ce masura vom reusi sa salvam de la disparitie si sa conservam acest fond de traditie populara in contextul actual, de care ati si amintit, al posibilei integrari in UE?
- Producatorii culturii taranesti au fost