Evaluarea naţională a debutat ieri cu proba la limba şi literatura română, apreciată de elevi ca fiind uşoară. Varianta de subiect extrasă, cu numărul 10, i-a pus, totuşi, în dificultate pe unii elevi, printr-o cerinţă de gramatică notată cu 4 puncte.
La punctul 5 de la subiectul al II-lea, elevilor li s-a cerut să transcrie fiecare propoziţie dintr-o frază, precizând felul subordonatei. În loc de două propoziţii, unii elevi au indicat trei, fiind induşi în eroare de prezenţa verbului „a putea”, pe care l-au considerat predicat verbal. „Mie subiectele mi s-au părut destul de uşoare, adică au putut fi rezolvate. A fost o singură cerinţă cu schepsis. Era un verb la infinitiv, «a putea», şi foarte mulţi l-au luat ca predicat verbal.
Şi eu am greşit, cu toate că doamna profesoară ne-a explicat de fiecare dată la ore că «a putea» e verb la infinitiv şi niciodată predicat verbal. Sunt mai mulţi colegi care au făcut confuzia asta. Sper să-mi dea măcar jumătate din punctaj, că am scris corect felul subordonatei”, a spus Georgiana Melinte, candidată de la Şcoala „B.P. Hasdeu”.
„Nu-mi place gramatica”
Cerinţele de gramatică i-au creat ceva probleme şi Cătălinei Cojocaru, de la aceeaşi şcoală. „Mi s-a părut uşor, dar trebuie să şi înveţi ca să ştii şi acel uşor. Am greşit la valoarea morfologică şi funcţiile sintactice le-am încurcat... Apoi cică erau două propoziţii şi eu am scris trei, dar am scris că prima subordonată e atributivă. Nu-mi place gramatica, mi se pare mai grea”, a menţionat adolescenta. Compunerile solicitate puteau fi însă redactate cu uşurinţă de către toţi candidaţii. În prima dintre acestea, elevii aveau de subliniat trăsăturile personajului dintr-un fragment extras din opera „Din durerile lumii” de Alexandru Vlahuţă. „Subiectele au fost mai uşoare decât la simulări. În loc de caracterizarea unui personaj