Tramvai ITB si aglomeratia anilor 1980• Nescrisa, dar interesanta, istoria tramvaiului iesean razbate din cele cateva poze amplasate discret pe peretii Regiei
Putini mai sunt astazi cei care stiu ca iesenii obisnuiau odata sa circule cu tramvaiul pe Sararie sau de ce la Iasi nu au circulat celebrele tramvaie trase de cai. O istorie incarcata, plina de contre politice ale vremurilor de dinainte de 1900, dar si de reticenta autoritatilor fata de avantajele unui transport electric, poate fi gasita astazi doar la pasionatii din cadrul Regiei Autonome de Transport Public. Nescrisa, dar interesanta, istoria tramvaiului iesean razbate din cele cateva poze amplasate discret pe peretii Regiei. Astazi va vom prezenta cateva franturi mai putin cunoscute dintr-o istorie veche de 112 ani.
De ce n-a avut Iasul tramvai tras de cai
Aparitia tramvaielor cu cai, inca de la 1832, in New York, nu a fost un argument solid pentru autoritatile iesene de la acea vreme pentru a da unda verde unui astfel de transport public. Desi au primit numeroase oferte, inca la 1874, sefii primariei de atunci au refuzat sa implementeze un transport modern la acea vreme in municipiu. Si asta pentru simplul fapt ca nu era considerat eficient in conditiile unui oras colinar, asa cum este Iasul.
Abia in 1898, data oficiala de la care porneste istoria tramvaiului iesean, s-a dat unda verde pentru acest transport ecologic. Asa au intrat in scena germanii de la Allgemeine Elektrizitats-Gesellschaft (AEG) Berlin, care au castigat licitatia pentru concesionarea transportului electric. Mai mult, in 1898, regele Carol I a promulgat Legea 713 pentru concesionarea tramvaiului din Iasi catre firma nemteasca pentru o perioada de 40 de ani. Asa au aparut primii kilometri de cale de rulare, care faceau legatura intre Gara si Hala Centrala. Tot atunci au mai fost infiintate le