Cartofilia – adică pasiunea pentru colecţionarea de ilustrate şi cărţi poştale – nu reprezintă o preocupare din cale-afară de răspândită în cultura noastră.
Ceea ce nu înseamnă că pasiunea şi rigoarea unor colecţionari nu pot surmonta indiferenţa publică, adunând piese de mare valoare, în colecţii reprezentative. Iar atunci când acest interes cartofil este îmbinat cu pasiunea pentru istorie şi cu o bună cultură generală, rezultatele pot fi remarcabile. Istoriografia propriu-zisă, istoria mentalităţilor, dar şi istoria literară pot extrage idei şi informaţii deosebite din acest tezaur, încă insuficient cunoscut şi explorat.
Este cazul albumului Constanţa. Remember 1895-1945, în fapt, o adevărată istorie în imagini (şi ce imagini!) a dezvoltării uluitoare a fostului orăşel otoman, devenit, după 1878, poarta la Marea Neagră a Vechiului Regat şi, ulterior, a României Mari. Şi care reuşeşte să fie o asemenea istorie tocmai pentru că documentele vizuale pe care se bazează, provenind din colecţiile personale ale celor doi autori, au fost „asamblate” într-o construcţie coerentă din punct de vedere istoriografic, care vădeşte 1) o excelentă cunoaştere a trecutului Constanţei şi 2) o la fel de bună cunoaştere a istoriei vechii Românii, care a permis inserarea istoriei vizuale a oraşului în „rama” procesului, mai amplu, de dezvoltare şi modernizare a întregii ţări, sub marele Carol I şi, apoi, sub urmaşii săi interbelici. Imaginile (constând în cărţi poştale emise între anii anunţaţi în titlu) sunt însoţite de comentarii istoriografice pertinente, menite să îl ajute pe cititor să colaţioneze cartolinele, într-un discurs vizual bine închegat şi mereu expresiv.
Trebuie spus, de la bun început, că opera de colecţionari a lui Viorel Ovidiu Lipovan (din păcate, plecat, între timp, la cele veşnice) şi, respectiv, Gabriel-Octavian Nicolae merită din plin elogiil