Cheltuielile pentru bunuri de larg consum în monedă naţională ale gospodăriilor din România au scăzut cu 5% în 2010, comparativ cu anul precedent, potrivit institutului de cercetare de piaţă Gfk România.
În prima jumătate a anului trecut, declinul înregistrat a fost de 4%, pentru ca în a doua parte, odată cu înăsprirea măsurilor de austeritate, scăderea să fie de 6%.
'Încercând să se adapteze contextului economic deloc favorabil, consumatorii au redus din volumul coşului de cumpărături. În 2010 ei şi-au făcut cumpărăturile mai rar şi, în acelaşi timp, au renunţat la produsele de răsfăţ', afirmă Raluca Răschip, Consumer Goods Director GfK România.
Cel mai mult gospodăriile şi-au redus cheltuielile cu produsele de îngrijire personală, în monedă naţională scăderea fiind de aproape 11%. Printre categoriile cu cele mai drastice reduceri în volum se numără deodorantele (-19%), şamponul (-14%), dar şi pasta de dinţi şi săpunul de toaletă (-12%, fiecare).
Segmentul băuturilor a urmat, de asemenea, un trend descendent în 2010 (-6%), cu o contracţie mai puternică în a doua jumătate a anului comparativ cu perioada similară a anului precedent (-9% faţă de -3% în primele şase luni).
Printre categoriile care au înregistrat scăderi în volum mai accentuate la nivelul întregului an se numără sucurile naturale, carbogazoasele şi berea, ca urmare în special a reducerii numărului de gospodării consumatoare.
Segmentul produselor alimentare de bază şi cel al produselor de îngrijire a locuinţei au fost cel mai puţin afectate, valoarea cheltuită fiind cu 3%, respectiv 4% mai mică.
În segmentul produselor alimentare, tabletele de ciocolată se remarcă printr-o scădere mai accentuată (-17%).
În 2010, comerţul modern a atras 45% din cheltuielile gospodăriilor pentru produse de larg consum, în creştere