Cifrele publicate, săptămâna trecută, de Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS), privind situaţia absorbţiei fondurilor europene la data de 31 august 2011, arată creşteri modice faţă de luna anterioară. Mai mult, comparând cifrele cu cele de la sfârşitul lunii mai, rezultă o majorare a gradului de absorbţie, în medie, cu numai 1,07% (de la 12,40% la 13,47%).
Pe unele programe operaţionale, precum POS Transport, diferenţa este, practic, de doar 0,23%. Aceasta în condiţiile în care premierul Emil Boc şi-a avertizat colegii că vrea ca, „pe perioada verii, nimeni să nu ia piciorul de pe pedala acceleraţiei" şi a dat asigurări că îmbunătăţirea ratei de absorbţie „este un obiectiv aflat permanent sub observaţia Guvernului".
Faţă de iunie, când preşedintele Traian Băsescu vorbea despre gradul scăzut al absorbţiei fondurilor europene şi îi invita pe miniştrii „codaşi" să se gândească dacă mai este cazul să rămână la Palatul Victoria, topul arată la fel. Adică, rata cea mai mică de absorbţie poate fi găsită în dreptul Ministerului Transporturilor: 2,84%. Sub 10% se situează în continuare ministerul condus de Traian Igaş, în timp ce Ministerul Mediului şi Laszlo Borbely au reuşit să ajungă, la sfârşitul lunii august, la 10,64%.
În ciuda cifrelor deloc optimiste pe care le moşteneşte, Ludovic Orban, consilierul prezidenţial creditat cu 99% din şanse pentru a conduce viitorul minister, spune că rata de absorbţie va creşte. Tot el spune însă că rezultatele nu se vor vedea imediat, ci cam „la un an, un an şi ceva".
Cum îi scapă Orban pe miniştri de remaniere
Deşi va fi perceput de public, după înfiinţarea ministerului şi după instalarea oficială, ca fiind direct răspunzător de gradul de absorbţie a fondurilor europene, Leonard Orban va avea însă pârghii de acţiune relativ limitate. Aceasta deoarece el nu va conduce autorităţi